امام زمان علیه السلام در کتب اهل تسنن ووهابیت

امام زمان علیه السلام در کتب اهل تسنن ووهابیت

شیخ حَمّود التویجری که از بزرگان وهابیت و سلفیت می باشد در کتاب خود تحت عنوان الإحتجاج بالأثر علی من أنکر المهدی المنتظر می نویسد:

أما القول بأنها متواترة فقد صرح به غير واحد من العلماء

« این سخن که روایات حول مهدی منتظر متواتر است را چندین و چند نفر از علما ذکر کرده اند.»1

امام إدریسی کتّانی که از بزرگان اهل تسنن می باشد، در کتاب نظم متناثر می گوید:

قد نقل غير واحد عن الحافظ السخاوی أنها متواترة
« چند تن از سخاوی نقل کرده اند که روایات در این باب متواتر است. »2

نیز آمده است:
عن أبي الحسين الآبری في مناقب الشافعي قال: تواترت الأخبار أن المهدی من هذه الأمة، وأن عيسى یصلي خلفه

«ازابي الحسين الآبری در کتاب مناقب الشافعي نقل است که گفت: اخبار متواتر داریم مبني بر اینکه مهدی از این امت است وعيسي پشت سروی نمازخواهد خواند.»3

سفارینی حنبلی که مورد احترام سلفیة و وهابیة است اصل ایمان به مهدویت را از ضروریات مذهب اهل تسنن یاد کرده آنرا از ویژگی های یک مسلمان سنی نام می برد:

فالإیمان بخروج المهدی واجب کما هو مقرر عند أهل العلم، ومدون في عقائد أهل السنة والجماعة.

« پس ایمان بخروج مهدی واجب است؛ همانطور که نزد اهل علم بر آن تأکيد شده و جزو عقاید اهل سنت و جماعت تدوین گشته است. »4

قرطبی مفسر شهیر اهل تسنن دررابطه باحضرت مهدی عجل الله فرجه می نویسد:

الأخبار الصحاح قد تواترت على أن المهدی من عترة رسول الله صلى الله عليه وسلم فلا یجوز حمله على عيسى.

« روایات صحيح به صورت متواتر نقل شده است که مهدی عليه السلام از نسل رسول خدا صلي الله عليه وآله است؛ پس جایز نيست که آن را بر عيسي عليه السلام حمل کنيم. »5

أبو عبد الله شوکانی که از اعاظم عامه در اعتقاد و تفسیر است، اعتقاد دارد روایات مهدویت فوق متواتر است:

الأحادیث الواردة في المهدی التي أمکن الوقوف عليها منها خمسون حدیثا في الصحيح والحسن والضعيف المنجبر وهي متواترة بلا شك ولا شبهة بل یصدق وصف التواتر على ما دونها

« احادیث مربوط بحضرت مهدی عليه السلام که امکان دسترسي به آنها وجود دارد، پنجاه روایت است.

برخي از آنها صحيح، برخي حسن و تعدادی ضعيف است که ضعف آنها قبل جبران است. بدون شك و تردید این روایات متواتر است. بلکه گاهي به روایتي که کمتر از روایات مهدویت بوده، متواتر گفته شده است.»6

محمد البرزنجی الشافعی طبق نقل شیخ حمّود التویجری نقلاً از کتاب الإشاعة می گوید:

أحادیث وجود المهدی وخروجه آخر الزمان، وأنه من عترة رسول الله - صلى الله عليه وسلم - من ولد فاطمة -رضي الله عنها- بلغت حد التواتر المعنوی، فلا معنى لإنکارها

« احادیث وجود حضرت مهدی وخروج وی در آخر الزمان و اینکه وی از عترت نبي اکرم و از فرزندان حضرت زهراء عليها السلام است به تواتر معنوی رسيده است و انکارش معنایي ندارد. »7

جالب که ابن باز بزرگ مفتی وهابیت نیز از قافله عقب نمانده و طبق نطقی که از او در سایتش مکتوب گردیده، وی نیز احادیث مهدویت را از اخبار متواتر نقل شده از نبی اکرم دانسته است:

فأمر المهدی أمر معلوم والأحادیث فيه مستفيضة بل متواترة متعاضدة، وقد حکى غير واحد من أهل العلم: تواترها، کما حکاه الأستاذ في هذه المحاضرة، وهي متواترة تواترا معنویا لکثرة طرقها واختلاف مخارجها وصحابتها ورواتها وألفاظها،
فهي بحق تدل على أن هذا الشخص الموعود به أمره ثابت وخروجه حق.

« مسأله مهدویت، یك مسأله قطعي است و احادیث در این زمينه مستفيضه و بلکه متواتره است و همدیگر را تقویت ميکند. چندین نفر از اهل علم تواتر آن را بازگو کرده اند
این روایات متواتر معنوی است؛ زیرا طرق آن بسيار زیاد؛ ناقلين از صحابه ودیگران فراوان و با الفاظ متعدد نقل شده است؛ پس به درستي دلالت ميکنند که آمدن این شخصِ موعود، قطعي و خروج او حق است. »8

فلذا دیده می شود که اهل تسنن و حتی وهابیت پا به پای شیعیان مولا علی علیه السلام و به پیروی از آنان، اعتقاد به مهدویت را یک اعتقاد نبوی و غیر قابل انکار و واجب
دانسته اند زیرا نبی اکرم صلی الله علیه وآله تا توانسته این أمر مهم را تبلیغ کرده است

منابع :
1الاحتجَاج بالأثر-ج-1ص -43الرئاسة العامة لإدارات البحوث العلمیة والإفتاء والدعوة والإرشاد، الریاض - المملکة العربیة السعودیة
2همان
3همان
4همان
5الجامع لأحکام القرآن-ج-8ص -122دار الشعب –
6نظم المتناثر من الحدیث المتواتر-محمد الکتانی-ج-1ص -227دار الکتب السلفیة - مصر
7الاحتجَاج بالأثر-ج-1ص -44الرئاسة العامة لإدارات البحوث العلمیة والإفتاء والدعوة والإرشاد، الریاض

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.