مناظره زیبای امام صادق علیه السلام با ابوحنیفه

مناظره زیبای امام صادق با ابوحنیفه

????????ﺭﻭﺯﯼ ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ[1] ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻼ‌ﻗﺎﺕ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ـ ﻋﻠﯿﻪ‌ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ ـ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﻼ‌ﻗﺎﺕ ﺧﻮﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﺪﺍﺩ
ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ ﮔﻮﯾﺪ????: ﺟﻠﻮ ﺩﺭ، ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺗﻮﻗﻒ ﻛﺮﺩﻡ ﺗﺎ ﺍﯾﻨﻜﻪ ﻋﺪﻩ‌ﺍﯼ ????ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻮﻓﻪ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﻼ‌‌ﻗﺎﺕ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺍﺩ، ﻣﻦ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺍﺧﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﺪﻡ.
???????? ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭﺵ ﺭﺳﯿﺪﻡ ﮔﻔﺘﻢ????:
✍????ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﻩ‌ﺍﯼ ﺑﻪ ﻛﻮﻓﻪ ﺑﻔﺮﺳﺘﯿﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻥ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺎﺳﺰﺍ ﮔﻔﺘﻦ ﺑﻪ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻣﺤﻤﺪ ﻧﻬﯽ ﻛﻨﯽ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺩﻩ ﻫﺰﺍﺭﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﺑﻪ ﯾﺎﺭﺍﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻧﺎﺳﺰﺍ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﻨﺪ.
???????? ﺍﻣﺎﻡ: ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻧﻤﯽ‌ﭘﺬﯾﺮﻧﺪ
????????ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ: ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺳﺨﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﭙﺬﯾﺮﻧﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯿﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﯿﺪ
???????? ﺍﻣﺎﻡ: ﺗﻮ ﺧﻮﺩﺕ ﯾﻜﯽ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻧﻬﺎﺋﯽ ﻫﺴﺘﯽ ﻛﻪ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﺣﺮﻑ ﻣﻦ ﻧﻤﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ، ﻣﮕﺮ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﻦ ﺩﺍﺧﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﺪﯼ، ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﯾﻨﻜﻪ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﻧﻨﺸﺴﺘﯽ، ﻭ ﺑﯽ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﻧﻨﻤﻮﺩﯼ
???????? ﺷﻨﯿﺪﻩ‌ﺍﻡ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻗﯿﺎﺱ[2] ﻓﺘﻮﺍ ﻣﯽ‌ﺩﻫﯽ

????????ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ????: ﺁﺭﯼ.
???????? ﺍﻣﺎﻡ: ﻭﺍﯼ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻛﻪ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻛﺴﯽ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺩ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺑﻮﺩ، ﻭﻗﺘﯽ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺩﻡ ﺳﺠﺪﻩ ﻛﻨﺪ
????????ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺳﺠﺪﻩ ﻧﻤﯽ‌ﻛﻨﻢ ﺯﯾﺮﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺁﻓﺮﯾﺪﯼ، ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﻭ ﺁﺗﺶ ﮔﺮﺍﻣﯽ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺍﺳﺖ

????????ﺳﭙﺲ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺑﻄﻼ‌ﻥ ﻗﯿﺎﺱ، ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﺍﺯ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺧﻼ‌ﻑ ﺍﯾﻦ ﺍﺻﻞ ﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ:

1⃣ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺗﻮ ﻗﺘﻞ ﻧﺎﺣﻖ (ﻛﺸﺘﻦ ﻛﺴﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ) ﻣﻬﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ، ﯾﺎ ﺯﻧﺎ ﻛﺮﺩﻥ
????????ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ: ﻛﺸﺘﻦ ﻛﺴﯽ ﺑﻨﺎ ﺣﻖ
????????ﺍﻣﺎﻡ: ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﮔﺮ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻗﯿﺎﺱ ﺻﺤﯿﺢ ﺑﺎﺷﺪ، ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﻗﺘﻞ، ﺩﻭ ﺷﺎﻫﺪ ﻛﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺯﻧﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﮔﻮﺍﻩ ﻻ‌ﺯﻡ ﺍﺳﺖ
ﺁﯾﺎ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺑﺎ ﻗﯿﺎﺱ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺩﺍﺭﺩ
????????ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ: ﻧﻪ.

2⃣ﺍﻣﺎﻡ: ﺑﻮﻝ ﻛﺜﯿﻒ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﻣﻨﯽ
????????ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ: ﺑﻮل
????????ﺍﻣﺎﻡ: ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻭّﻝ، ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺿﻮ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭﻟﯽ ﺩﺭﻣﻮﺭﺩ ﺩﻭّﻡ، ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻏﺴﻞ ﻛﻨﻨﺪ، ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﻜﻢ ﺑﺎ ﻗﯿﺎﺱ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺩﺍﺭﺩ
????????ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ: ﻧﻪ

3⃣ﺍﻣﺎﻡ: ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺭﻭﺯﻩ؟!
????????ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ: ﻧﻤﺎﺯ
????????ﺍﻣﺎﻡ: ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺑﺮ ﺯﻥ ﺣﺎﺋﺾ، ﻗﻀﺎﯼ ﺭﻭﺯﻩ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ ﻗﻀﺎﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﻭﺍﺟﺐ ﻧﯿﺴﺖ؟!
ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﻜﻢ ﺑﺎ ﻗﯿﺎﺱ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺩﺍﺭﺩ‼️
????????ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ: ﻧه

4⃣ﺍﻣﺎﻡ: ﺷﻨﯿﺪﻩ‌ﺍﻡ ﻛﻪ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ «ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺣﺘﻢ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﯽ‌ﺷﻮﯾﺪ»[3] ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﯽ‌ﻛﻨﯽ ﻛﻪ:
????????ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﻫﺎﯼ ﻟﺬﯾﺬ ﻭ ﺁﺏ‌ﻫﺎﯼ ﺧﻨﻚ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺭﻧﺪ ﻣﺆﺍﺧﺬﻩ ﻣﯽ‌ﻛﻨد؟!
ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ????: ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ، ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﺭﺍ ﺍﯾﻨﻄﻮﺭ ﻣﻌﻨﺎ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻡ.
????????ﺍﻣﺎﻡ: ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺩﯼ ﺗﺮﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ‌ﺍﺵ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻏﺬﺍﯼ ﻟﺬﯾﺬ ﻭ ﺁﺏ ﺧﻨﻜﯽ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﺬﯾﺮﺍﺋﯽ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﭘﺬﯾﺮﺍﺋﯽ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻨﺖ ﮔﺬﺍﺭﺩ، ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭼﻨﯿﻦ ﻛﺴﯽ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻣﯽ‌ﻛﻨﯽ؟!
????????ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ: ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﻢ ﺁﺩﻡ ﺑﺨﯿﻠﯽ ﺍﺳﺖ

????????ﺍﻣﺎﻡ: ﺁﯾﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﯿﻞ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺍﯾﻨﻜﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻏﺬﺍﻫﺎﺋﯽ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺩﺍدﻩ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺆﺍﺧﺬﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫد؟

ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ: ﭘﺲ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ‌ﻫﺎﺋﯿﻜﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺆﺍﺧﺬﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ، ﭼﯿﺴت

ﺍﻣﺎﻡ: ﻣﻘﺼﻮﺩ، ﻧﻌﻤﺖ ﺩﻭﺳﺘﯽ ﻣﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺍﺳﺖ.

منبع و پاورقی

1 . ﻧﺎﻣﺶ ﻧﻌﻤﺎﻥ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﯾﻜﯽ ﺍﺯ ﺍﺋﻤﻪ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻧﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻭ ﻣﺆﺳﺲ ﻓﺮﻗﻪ ﺣﻨﻔﯽ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺳﻨﻪ 80 ﻭ ﻣﺘﻮﻓﯽ 150 ﻫﺠﺮﯼ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.

2. ﻗﯿﺎﺱ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﻜﻪ ﺣﻜﻤﯽ ﺭﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺭﺩﯼ ﺑﯿﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﺑﺪﻭﻥ ﺍﯾﻨﻜﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻋﻠﺖ ﺁﻥ ﺣﻜﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﮔﺮﺩﺩ، ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺟﺎﺭﯼ ﻛﻨﯿﻢ

3.ﺛﻢ ﻟﺘﺴﺌﻠﻦ ﯾﻮﻣﺌﺬ ﻋﻦ ﺍﻟﻨﻌﯿﻢ ﺍﻟﺘﻜﺎﺛﺮ8

منابع
ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ ﺝ 10 ﺹ 220 ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ ج 10 ﺹ 220
اللهم صل علی محمد و آل محمد

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.